امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۷ تا ۱۳ خرداد – شماره ۱۱۹


افزایش تنش‌های تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا و هم‌چنین تنش‌های سیاسی در کشورهای ایتالیا و اسپانیا بازارهای سهام در تحت‌تأثیر قرار داد و موجبات افت اکثر آن‌ها را فراهم ساخت. هم‌چنین افزایش احتمال نرخ بهره ایالاتمتحده موجب شد ارزش دلار افزایش یافته و قیمت طلا در سطح کمتر از 1300 دلار باقی بماند. قیمت نفت نیز متأثر از احتمال افزایش تولید سه تولیدکننده بزرگ، در مدار نزولی قرار گرفت.

دوشنبه: انتشار اخبار امیدوارکننده از عدم لغو دیدار رییس‌جمهور امریکا با رهبر کره‌شمالی از یک سو و کاهش قیمت جهانی نفت از سوی دیگر، باعث شد برخی از شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افزایش و برخی دیگر کاهش یابند. شاخص بورس کره‌جنوبی با 0/74 درصد افزایش صعودی‌ترین و شاخص ASX200 در بورس استرالیا با 0/48 درصد کاهش، نزولی‌ترین شاخص بودند.

در حالی‌که تنش‌های سیاسی در ایتالیا با توافق دو حزب پنج ستاره و اتحاد برای برگزاری مجدد انتخابات وارد مرحله جدیدی شد، در اسپانیا نیز ریسک‌های سیاسی افزایش یافت تا یورو و هم‌چنین شاخص‌های سهام در اروپا روزی نزولی را پشت‌سر گذارند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 2/07درصد کاهش، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. این در حالی است که معاملات بورس لندن به‌دلیل تعطیلات رسمی متوقف بود.

تعطیلات رسمی در امریکا باعث شد معاملات بورس نیویورک متوقف باشد.

سه‌شنبه: تحولات سیاسی در ایتالیا و هم‌چنین کاهش قیمت جهانی نفت موجب شد شاخص‌های سهام در شرق آسیا روزی نزولی را پشت‌سر گذارند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1 درصد کاهش، نزولی‌ترین شاخص بود. افزایش تقاضا برای ین و رشد قیمت آن در مقابل دلار و یورو و هم‌چنین افت قابل‌توجه حجم معاملات به‌دلیل تعطیلات رسمی در کشورهای سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایلند از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام بود.

تنش‌های سیاسی در کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز بازارهای اروپایی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد، به گونه‌ای که شاخص‌های بورس در این دو کشور به‌ترتیب با ریزش 2/6 و 2/5 درصدی همراه شدند. در آلمان، انگلیس و فرانسه هم شاخص‌ها افت بیش از 1 درصدی را تجربه کردند. در بین گروه‌ها نیز گروه بانکداری ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. افت ارزش یورو در برابر ارزهای معتبر به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال 2018 میلادی، از دیگر تبعات این تنش‌های سیاسی بود.

در وال‌استریت هم شاخص‌های سهام متأثر از تنش‌های سیاسی در اروپا و هم‌چنین روند مذاکرات تجاری بین چین و امریکا سقوط کردند. شاخص داوجونز با 1/6 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت که شاخص S&P500 کاهش بیش از 1 درصدی را تجربه کرد. گروه بانکداری نیز بیشترین نزول را در بین گروه‌ها داشت، به گونه‌ای که بانک‌های جی‌پی‌مورگان، گلدمن‌ساچ، سی‌تی گروپ و بنک‌آف امریکا با کاهش ارزش بیش از 3 درصدی همراه شدند. هم‌چنین نرخ اوراق قرضه 10ساله امریکا که در هفته گذشته رقم 3/1 درصدی را تجربه کرده بود، تا 2/7 درصد کاهش یافت.

چهارشنبه: به‌دنبال افت شاخص‌های سهام در اروپا و امریکا به‌دلیل بحران سیاسی در ایتالیا و اسپانیا در روز گذشته، شاخص‌های سهام در شرق آسیا نیز کاهش یافتند. اعلام وضع تعرفه واردات به ارزش 50 میلیارد دلار برای کالاهای چینی و هم‌چنین افزایش محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کشور از سوی ایالات‌متحده، علی‌رغم تداوم مذاکرات تجاری بین دو طرف، موجب شد شاخص بورس شانگهای با 2/5 درصد کاهش، نزولی‌ترین شاخص باشد. بورس‌های کره‌جنوبی، ژاپن و هنگ‌کنگ هم افت بیش از 1 درصدی را تجربه کردند.

علی‌رغم تداوم بحران سیاسی در ایتالیا، اغلب شاخص‌های سهام در اروپا پس از افت شدید در روز گذشته، افزایش یافتند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 2/1 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود تا بخشی از افت روزهای گذشته خود را جبران نماید. با این حال، روند کاهش ارزش یورو در مقابل سایر ارزها به‌ویژه دلار ادامه یافت. هم‌چنین نرخ تورم آلمان در ماه می 2/2 درصد اعلام شد که این رقم از پیش‌بینی‌ها بالاتر بود و صنایع غذایی و انرژی بیشترین تأثیر را در رشد آن ایفا کردند.

شاخص‌های سهام در وال‌استریت نیز روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند، به گونه‌ای که داوجونز و S&P500 با حدود 1/3 درصد رشد همراه شدند. گروه خدمات مالی و بانک‌هایی نظیر گلدمن ساچ، سی‌تی گروپ و مورگان استنلی که روز گذشته با کاهش قیمت مواجه شده بودند، همگی رشد بیش از 1 درصدی را تجربه کردند. گروه انرژی نیز تحت‌تأثیر افزایش قیمت نفت، یکی از صعودی‌ترین گروه‌ها بود.

پنج‌شنبه: با فروکش کردن نسبی تنش‌ها در ایتالیا، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا صعود کردند. شاخص بورس شانگهای به‌دلیل اعلام بیش از انتظار شاخص مدیران خرید شرکت‌های اداری چین برای ماه می با 1/8 درصد صعود، رشدی‌ترین شاخص بود. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ نیز رشد بیش از 1 درصدی را به‌ثبت رساند.

اقدام ایالات‌متحده در اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا از روز جمعه باعث شد شاخص‌های سهام در اروپا کاهش یابند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/4 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که افت 6 درصدی ارزش سهام دوئچه بانک و 2 درصدی سهام شرکت پورشه، بیشترین کاهش را در این افت ایفا کردند. در میان گروه‌ها نیز بانکداری ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد.

واکنش‌ها به اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از متحدان کلیدی امریکا، کاهش شاخص‌های سهام در وال‌استریت را در پی داشت. اعمال تعرفه واردات برای برخی از محصولات کشاورزی و غذایی از سوی مکزیک و کانادا و هم‌چنین اعلام اروپا مبنی‌بر بی‌پاسخ نگذاشتن وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم، بار دیگر نگرانی‌ها از وقوع جنگ تجاری را افزایش داده است. شاخص داوجونز با 1/02 درصد کاهش ریزشی‌ترین شاخص بود که افت 1/7 درصدی شرکت بوئینگ و 2/3 درصدی کاترپیلار تأثیر زیادی داشت. گروه‌های محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز یکی از منفی‌ترین گروه‌ها بودند.

جمعه: اغلب بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا متأثر از نگرانی‌ها درخصوص افزایش جنگ تجاری در سطح جهان با کاهش همراه شدند که شاخص بورس شانگهای با 0/65 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین آن‌ها داشت. در این میان اعلام آمارهای فراتر از انتظار از اقتصاد کره‌جنوبی موجب شد شاخص KOSPI در بورس این کشور با 0/66 درصد رشد همراه شود.

شاخص‌های سهام در اروپا پس از یک روند نزولی چند روزه، صعود کردند. فروکش کردن تنش‌های سیاسی در کشورهای اسپانیا و ایتالیا موجب شد شاخص بورس‌های این دو کشور به‌ترتیب با رشد 1/7 و 1/5 درصدی، رشدی‌ترین شاخص‌ها باشند. شاخص کک در بورس پاریس هم صعود 1/24 درصدی را تجربه کرد. گروه بانکداری نیز با رشد بیش از 2 درصدی بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. در این گروه دوئچه بانک که روز گذشته با ریزش شدید قیمتی مواجه شد بود، به لطف افزایش رتبه اعتباری‌اش با صعود بیش از 2 درصدی همراه شد.

پس از اعلام بهتر از انتظار آمار اشتغال در امریکا، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک نیز با صعود همراه شدند. شاخص نزدک با 1/5 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که در آن گروه فناوری اطلاعات، به‌ویژه رشد 1/8 درصدی ارزش سهام شرکت اپل بیشترین تأثیر را داشت. بر طبق آمارهای اعلام شده در ماه می، 223 هزار شغل به اقتصاد امریکا اضافه شده است که این رقم از پیش‌بینی 188 هزار شغلی فراتر است؛ هم‌چنین نرخ بیکاری نیز در این ماه به 8/3 درصد رسید.









دوشنبه: به‌دنبال افزایش مجدد احتمال دیدار رهبران کره‌شمالی و امریکا و کاهش نگرانی‌های سیاسی، تقاضا برای خرید طلا کاهش یافت و قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی نزول کرد. در پایان معاملات، هر اونس طلا با افت 0/25 درصدی قیمت 1,299/04 دلار معامله شد.

سه‌شنبه: قیمت فلز زرد تحت‌تأثیر قوی ماندن ارزش دلار امریکا از یک‌سو و تجدید امیدها نسبت به دیدار میان رهبران واشنگتن و پیونگ‌یانگ از سوی دیگر، ثابت ماند به گونه‌ای که قیمت هر اونس در پایان معاملات با افت نه چندان قابل‌توجه 0/02 درصدی، در ایستگاه 1,298/77 دلار ایستاد.

چهارشنبه: ارزش دلار که طی چندهفته گذشته با افزایش قابل‌توجهی همراه شده بود، تا حدودی کاهش یافت و همین عاملی برای تقویت 2/0 درصدی قیمت طلا و رسیدن آن به 1,301/38 دلار در بازارهای جهانی بود.

پنج‌شنبه: در آستانه اعلام آمار اشتغال ایالات‌متحده در ماه می، علی‌رغم نگرانی‌ها درخصوص بروز جنگ تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا، قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش 0/22 درصدی مواجه شد تا قیمت هر اونس به 1,298/51 دلار بازگردد.

جمعه: پس از انتشار آمارهای قوی از میزان اشتغال امریکا، تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور در ماه جاری میلادی و به‌تبع آن رشد  ارزش دلار، قیمت طلا در بازارهای جهانی 0/42 درصد کاهش یافت تا در 1,293/04 دلار بسته شود. در مجموع هفته نیز طلا کاهش 0/7 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: با پیش‌بینی افزایش تولید سه تولیدکننده برتر جهان، شامل روسیه، ایالات‌متحده و عربستان سعودی، قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح شش هفته‌ای خود سقوط کرد. این در حالی است که نفت وست‌تگزاس امریکا به‌دلیل تعطیلات عمومی در این کشور قیمت‌گذاری نشد.

سه‌شنبه: گمانه‌زنی‌های مختلف درمورد چگونگی و میزان افزایش تولید نفت از سوی عربستان و روسیه برای جبران کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا ادامه یافت. برخی تحلیلگران معتقدند حتی اگر روسیه و تولیدکنندگان اوپک، تولید خود را افزایش دهند، تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز به بازارهای نفت اضافه خواهد شد که این میزان، تا پایان سال ۲۰۱۸ انبارهای نفت اکثر کشورهای توسعه‌یافته را پایین‌تر از میانگین پنج‌ساله خود نگاه می‌دارد. برخی نیز معتقدند این افزایش تولید به‌حدی است که با توجه به افزایش تولید در امریکا، قیمت‌ها را از سطوح فعلی به زیر خواهد کشید. این اختلاف نظرها موجب شد قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس برخلاف جهت یکدیگر حرکت نمایند به گونه‌ای که در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت با افزایش قیمت 0/12 درصدی مواجه شد اما نفت وست‌تگزاس افت 1/69 درصدی را تجربه نمود.

چهارشنبه: با تداوم کاهش عرضه نفت در جهان، پیش‌بینی افت میزان ذخایر انبارهای نفت خام امریکا و تضعیف ارزش دلار، قیمت نفت اوج گرفت. در پایان معاملات قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند به ترتیب با رشد 2/8 و 2/2درصد مواجه شدند تا در 77/5 و 68/21دلار معامله شوند.

پنج‌شنبه: قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا، علی‌رغم افت بیشتر از حد انتظار میزان ذخایر انبارهای نفت این کشور، 1/72 درصد سقوط کرد تا در قیمت 67/04 دلار معامله شود. این درحالی است که قیمت نفت برنت رشد 0/12 درصدی همراه شد و 77/59 دلار فروش رفت. به این ترتیب فاصله قیمت بین این دوشاخص نفتی، به بالاترین حد خود در سه‌سال اخیر رسید. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا، میزان ذخایر انبارهای تجاری نفت خام این کشور، ۳/36 میلیون بشکه در هفته گذشته کاهش یافته است. این آمار در شرایطی اعلام می‌شود که انتظار می‌رفت میزان این کاهش تنها حدود نیم‌میلیون بشکه باشد.

جمعه: در پایان معاملات، پس از گزارش فراتر از انتظار اشتغال امریکا و به‌تبع آن تقویت ارزش دلار، کالاهایی نظیر نفت که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند با فشار قیمت مواجه شدند. قیمت هر بشکه نفت برنت با افت 1/03 درصدی، در قیمت 76/79 دلار به معاملات خود خاتمه داد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز 83/1 درصد افت کرد تا در 83/65 دلار بسته شود. نگرانی‌ها درمورد رشد تولید نفت خام امریکا و اشباع شدن انبارهای این کشور به‌علت کمبود ظرفیت خطوط لوله برای صادرات نفت، بر قیمت وست‌تگزاس فشار مضاعفی وارد می‌کند به گونه‌ای که در مجموع معاملات این هفته نفت برنت تغییر قیمتی چندانی نداشت اما وست‌تگزاس افت حدود 3 درصدی را تجربه کرد تا اختلافی قیمتی آن‌ها به حدود یازده دلار افزایش یابد.




دانلود نسخۀ PDF